Monday 30 November 2009

Forusprøven, Rogalands-prøven og Steinsfjellet!

Forusprøven
Friske og fornøyde stilte Indie, Yoko og jeg opp på fredagen - klar til VK-start. Vi hadde sene slipp (heldigvis). Yoko var først ut av dem, hun gikk veldig godt - men dessverre ingen fugl i slippet. Indie hadde siste slipp i første runde.... Etter kun få minutter, står hun i stram stand mot noen høyballer. Jeg løper til og ser en liten bekkasin letter et lite stykke foran henne....! Da visste jeg at løpet var kjørt... - Indie låste seg og ville ikke reise. Så da var det takk for idag. .... Heldigvis hadde Yoko gått såpass bra at hun var med videre - men fremdeles ingen fugl. Hun ble rangert som nr.4 på fredagen. På lørdagen var John med og vi hadde fått siste slipp med Yoko før lunch.... - hedigvis ikke så veldig langt fra bilen.... Hun gikk mot P Lucifer, og begge hundene så ut til å være i UK-klassen! Absolutt ikke som dagen før!!
På kvelden fikk vi servert verdens beste elgstek av Per og Solveig som hadde tatt inn på rommet "sitt" hos oss. Tusen takk for nydelig mat og godt selskap!!

Søndagen kom med blanke ark og nye muligheter.... Dog i AK. En flott dag i et koselig parti med mange kjente. Yoko gikk som en kanon. Hadde sjans på fugl i 1. slipp, 2.slip så var det en der! Den fant Yoko.... Hun sto nedi en "myrbekk" og dirret intenst i stand, reiser fugl friskt og presist på ordre og er helt rolig i oppflugt og skudd. Grunnet tidligere sjans på fugl blir hun avsluttet med en god 2.pr. AK. Men moren er jo som vanlig kjempefornøyd.


Rogalandsprøven, 08.11.-09.


En "lure-tur" - det må jeg jo få lov til å ta....? Siden John var i Oslo, hadde vi i utgangspuntet bestemt at vi ikke skulle stille på Rogalands-prøven. Etter en lang prat med Alexandra på lørdagsmorgen, ble lysten for stor til å bære...Jeg fikk Alexandra til å spørre om det var plass til oss på søndagen, og det var det! Vi fikk gå på ettermiddags-økten! På søndag morgen, kl.10.00, ringte jeg John og fortalte at jeg skulle på tur med Alexandra - noe som ikke var helt usant. - Jeg "glemte" bare å nevne at det skulle være med en dommer. Etterpå spant jeg ut av gårdsrommet for å rekke opprop kl.12.00. Vi fikk første slippet og etter kun 6 minutter, fant vi Yoko i en flott stand. På reisordre, korrigerte hun seg frem til en ny stand og når jeg fulgte på, gikk rugden på vingene, presist foran. Yoko var komplett rolig i oppflugt og skudd, utredet flott og apporterte korrekt. -Nå var det "bare" 24 minutter igjen av første slipp, og nervene mine var litt utenpå. Hun gikk jo strålende, men det er jo fort gjort at noe uforutsett skjer.... Helt på slutten av slippet er hun søkk vekk og vi lister oss rundt i skogen for å finne henne. Igjen finner vi henne i stand, men denne gang letter rugden før reisordre blir gitt. Igjen er hun komplett rolig. Når vi startet på andre slipp, gikk hun like godt - fikk med seg masse terreng, og i god kontakt. Det fantes ikke flere fugler i Yoko's slipp, så reis fikk hun ikke vist... Yoko fikk sin første skogsfugl-premie - 2.AK








En kjempe takk til Alexandra som var med på å lure John som satt i Oslo.... Hun ringte ham like etter vi var ferdige med 2.slipp : "Hei John, Gratulerer med premie på Yoko idag"...(John brånektet og fortalte hvor han var). "Hva - er det Bjørg som har ført da?"....(neida, Bjørg er hjemme - påsto han) -så brøt forbindelsen! Jeg var rimelig kjapp å ringe han etterpå -Med et stort glis om munnen....!!!







Steinsfjellet, 14.11.-09


På tur over sjøen til Haugalandet - igjen alene. (John kom hjem til Stavanger sent fredag kveld, og skulle komme utpå lørdagen) En regntung dag og bra med vind, startet vi opp på morgen-økten. -3 stk. Vorstehre samlet som et parti. Yoko hadde da 3.slipp, og startet opp i tett einerkratt. I god fart, intensitet og kontakt, gikk hun et kjempesøk. Når terrenget åpnet seg, tok hun for seg høyre side - mot vannet, og idet jeg skulle få henne med mot venstre - snur meg og tar noen skritt frem - går det orrfugl på vingene. Yoko kunne nok ikke belastes for den... Like etter ser vi henne i stram stand mot en fururot. Jeg kommer til, får gitt reisordre. Hun reiser friskt og er koplett rolig i oppflugt og skudd. Utreder fint og apporterer korrekt. Fortsetter deretter sitt gode søk. Igjen går det orrfugl på vingene, og det ble med den sjansen. Hun ble avsluttet der med en god 2.AK skog. - Igjen måtte jeg jo lure John... Kl.12.45 ringte jeg og lurte på når han kom. Joda, ferdig for idag.... gikk bra, vi så rådyr - det løper nok enda - kommer du opp eller? Alle på partiet fikk beskjed at John skulle lures igjen - og han trodde at Yoko hadde jaget rådyr....Du skulle sett ansiktsutrykket på premieutdelingen!! HI HI - lurte deg godt!!!







Vi gikk på parti sammen med KV Diva og Steinar, og vil gratulere dem med en strålende helg i Haugesund. 2.AK på lørdag og 1.AK på søndag! Dokker e goe!!!




2 comments:

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

d ane meg at John egentlig e syyyyyyyyyykt lettlurte.... Stemme d???