Wednesday 14 April 2010

Å huffsann - så fort ting skjer...

For ca 1 1/2 mnd. siden, hadde Yoko noen dråper blod - som jeg trodde var løpetid.... Men neida - de 5 dråpene som kom, varte bare 1-2 dager. Allikevel dro vi, i fyr og flamme, til dyrlegen for å sjekke hormon-nivået etter 10. dag. Det viste seg at det nivået var så lavt det kunne bli - og så slukket den flammen. Vetrinæren og jeg ble enige om å sette Yoko på noe som kunne fremskynde/få igang løpetiden, i håp om at parring kunne komme igang snart! Ja - for vi har tross alt ventet på den i over 1 år! Løpetiden meldte sin ankomst rett før påske. Selv trodde jeg ikke at det var no' - bare no' lureri som forrige gang.... Fikk tatt ny kontakt med dyrlegen vår på Tu, som sa at vi kunne komme innom for å sjekke etter påske. Så da ble det med det. Første virkedag etter ferien dro vi til Tu, og meldingen jeg fikk etter besøket, gjorde at vi i hui og hast måtter reise med vår lille pike! -Jeg dro til og med fra regningen.... ps.har betalt den nå!
Jeg tok med meg Karen allrede ifjor sommer til Danmark, for å se på en anbefaling fra avlsrådet. Det var en utrolig deilig hund som møtte oss når vi kom frem! En flott, stolt, rolig og sindig gutt, som absolutt gjorde inntrykk på meg. En hund som hadde gjort seg bemerket i felten av flere enn NVK's avlsråd - fant jeg ut senere på sommeren. Avgjørelsen ble tatt der og da. Dette var en hund jeg ville bruke i avl på min tispe. For meg er gemytt veldig viktig, også jaktlyst, viltfinnerevne og at hunden er lett dresserbar. Alt som Basso viste frem denne helgen tilsa at dette var det rette valg.
Hjortlund's Basso og Brian i den danske felten

Vi ankom Danmark - nærmere bestemt Grinsted, på onsdag 7.april. Det virket som om Basso allrede skjønte hva som var på gang. Allikevel - like rolig og sindig når vi kom inn i hagen hans. Brian var på jobb, og kom etter en liten halvtime. Deretter tok vi hundene ut på fremsiden slik at de kunne møtes. Det var helt klart at Yoko ikke var helt klar, så da var det bare å vente på neste dag. Imellomtiden kom Brians frue - Helle, hjem fra jobb og datteren Katrine. Katrine skulle sitte barnevakt, så hun gikk glipp av en superfortreffelig middag som besto av KRONHJORT. Aldri før har jeg smakt dette - GU' SÅ GODT!!!!!! Alldeles nydelig måltid. God vin og godt vertskap gjorde måltidet og kvelden fantastisk. Tusen takk, Helle og Brian!

Tordagen brandt, med noe overskyet vær - allikevel viste Yoko noe større interesse. Hun flyttet på halen når han vasket henne - men da han prøvde å klatre - da ble hun nok litt skeptisk... Vi måtte holde henne til han kom inn og så var alt greit. Det var første gang for henne og første gang for meg, som tispe-eier. De hang i 10 min. så var det over. Brian og jeg ble enige om å prøve èn gang til, litt senere på dagen. Som sagt så gjort...... - Da hang de i hele 40 minutt!! Brian hadde ikke opplevd at de holdt så lenge, men det var jo nødt for å bli no' alla første gang for han også...?


Basso i full fart over engen.
Nå håper vi på at to ganger holder, og vil gi mange deilige små nurk som kan oppfylle en "bestemors" drøm. Nemlig lett dresserbarhet, høy jaktlyst, arbeidsmoral og gode sosiale antenner.


Intressenter bes ta kontakt med meg på mob.nr. 911.54.232 eller mail : bjo-vaa@online.no

5 comments:

Flicka said...

Gratulerer, Bjørg! Herlig å lese om deg og Yokos danske eventyr. Krysser fingrene for at alt går i boks denne gangen, og at du får nyte mange herlige viltre vorstehvalper i to månender, eller lengre. Klem fra Lene

Frank Ådne Pedersen said...

Spennende dette folkens. Håper ellers dere har det bra og er snille med hverandre :-)

Bjørg Vaage said...

Heisann Lene! Kjekt å se at du her funnet veien til bloggen! Det danske eventyret håper jeg virkelig går i box - Det er en spennende kombinasjon, så vi skal beholde en selv! (hvis ikke ville jeg ikke tatt bryet...)
Kjekt å se deg også Frank! Ville du prøvd deg på en strihår??? ;)
Joda, vi er snille med hverandre og John passer på at fruen har det godt og vis a versa! Alt godt med dere og?

Unknown said...

Heisann Bjørg. Hvordan går det med den svangre? Begynner hun å bli tung? Venter spent på neste bloginnlegg og oppdatering av status :-)Vi måååå jo komme å få se når valpene er store nok :-) Klem fra _lene_

Bjørg Vaage said...

Joda, hun har begynt å legge seg ut men det er ennå litt tidlig å si om det har satt seg.
Det er bare å komme når tiden er inne. Før også om du vil.... =)
Neste innlegg kommer om ikke altfor lenge....