Tuesday 8 September 2009

HURRAAA PÅ HOVDEN!!!!

Tidlig fredags morgen startet vi hjemmefra for å slippe sauesankingen i Sirdal! Ingenting hadde vært verre enn å stå fast mellom "millioner" av sauer på tur ned fra fjellet! (bare spør Steffen..) Godt uthvilte og klare for litt utfordring, stilte vi på opprop lørdags morgen. Der ble det sagt: Dere skal til Ørnefjell! Kjentfolk flirte, for de vet jo veldig godt at høydemeter er noe vi ikke er overbegeistret for... Været var ikke av det beste, det var regn og opphold om hverandre. Det skal sies at dommerne var fantastisk flinke og greide å å få oss til å innse at det var kult med høyder.... Dessuten var de utrolig gode til å gi alle positive tilbakemeldinger på hundene, uansett hva som skjedde! Kjempegøy å gå for dem!!!


Siden det var jeg som skulle føre begge hundene denne helgen, var John med som handler. Utrolig deilig og bare ha en hund å konsentrere seg om om gangen.
For å starte med Yoko: Hun jakter meget godt, i fin fart og stil og i god kontakt. Holder hele dagen ut (80 min.), uten å komme for fugl.

Indie er like frisk som alltid. Hun viser et søk av ypperste klasse, i god kontakt. Finnes i stand, sammen med makker. Reisordre blir gitt, begge går villig på, makker sprekker og forfølger imens Indie er komplett rolig i oppflukt og skudd. Under utredning, fester hun ny stand, men 2 ryper letter før jeg fikk gitt reisordre. Igjen rolig. Igjen ny utredning og enda en ny stand, da kommer makker brasende inn og røsker opp de gjenværende rypene. Indie er iskald og forblir rolig. Det så nesten ut som om hun ikke helt skjønte hva som kom igjennom busken.... Med 2 "riper i lakken " trengte hun 3 fuglearbeid på ca. 5 kvadratmeter....!


Kritikke ble som følgene: "Indie starter ut i et prima søk i god kontakt med fører. Utmerket fart og stil. Fortsetter sitt meget gode søk. Har sjans på 2 ryper. Finnes i stand sammen med makker. Reiser sammen med makker ryper og er komplett rolig i oppflukt og skudd. Ny stand under utredning, rolig i oppflukt og skudd. Ny stand, rolig i oppflukt og skudd. Går dagen ut på en særdeles god måte. Apportbevis ok. Tildeles idag en velfortjent 1.pr.AK."
5-5-6-4-4-4
Dommere: Samuel Larsen og Svein Kvåle


Igjen sto jeg der med tårevåte øyne og lirte utav meg et gigabrøl av dimensjoner. Jammens godt at det ikke var snø og skredfare....


På kvelden ble det endel telefoner både hit og dit, sjampissen ble sprettet, koselig lag med alle i hytta og god mat på bordet. En kanooonkveld.



Kjetil var nok en av de andre som hadde en deilig aften! Han kunne nemlig også sole seg i en 1.AKVega! Gratulerer så masse, Kjetil! Du er jammens gode.


Litt trøtte i nebbet, men dog så klare for ny dyst i fjellheimen - kom søndagen med lovnad om en tanke bedre vær. Vi startet opp i sol, men det ble nok som dagen før - bare ikke like mye regn. Denne dagen ble det ingen klatre-etappe, men myr, tette kratt og vier i høyden. Dog et ganske tungt terreng selvom det ser så lett ut å gå.

Indie starter som en kanon, jobber godt i god kontakt, helt frem til siste slipp. Da finner hun en hare som hun følger vilt og hemningsløst, og dermed så utgår hun. Yoko går utrolig godt. Får med seg masse terreng og bruker alt av vind og biotop. I andre slippet hennes, er det tett kratt i kraftig stigning - Jobber intenst i god kontakt og finnes i stand mot en bjørkerot. Hjertet mitt slår så hardt at det dunket helt opp til drøvelen!!! Reisordre blir gitt, Yoko går villig frem, justerer seg til ny stand. Går på i etapper, og reiser fugl kort og konsist. Jeg er jo litt varm i trøya, og "hvisker" SIIIITTT!!!!! Hun er helt rolig i oppflukt og skudd, utreder flott. Dommer sa etterpå at det var et meget erfarent arbeid på løpende fugl. Allrede da fikk jeg tårer i øynene! Hun hadde 10 min. igjen, og nervene sto i spenn.... Siste slippet ble de lengste 10 minuttene i mitt liv(til nå). Dommer ser på meg, og sier forsiktig - "Jeg vet at hun er en VK-hund, men har du et apportbevis?" Jeg skulle prøve å holde tårene tilbake, men..... ikke lett å styre de der følelsene alltid........!!!!


Kritikken tilslutt: "Yoko går i medvind et søk av flott format foran oss i flott stil og stor fart. God kontakt med sin fører. Senere fast stan, går villig frem på ordre, justerer seg. Går frem i etapper, reiser kort og presist fugl. R.I.O.S. Utreder prima. En meget god jakthund som tildeles 1.AK. Apportbevis fremlagt. "
Tallkarakter: 5-5-6-4-4-4
Dommere: Jon Nesheim og Olav Schrøder


Det ble en lett vandring ned til bilen - jeg kunne nok ha kjørt til Kina - så høy følte jeg meg...! Det var flere enn meg som var lykkelige denne dagen. Coca Cola til Alexander fikk 1.UK på Kongsvoll. Grattis så masse med en kjempeprestasjon. Cola er bare 13 mnd.og hun ble ført av sin oppdretter, Anders Simensrud. ( fordi Alex skulle filme NM-finalen.) Gubba så bra!!!! Oddrun fikk med seg en knallgod 3.UK på sin Hauken.Grattis til deg også!! Det er litt ålreit at det ikke bare er meg som blir litt rørt til tårer!!



Så folkens, som dere skjønner ble der Hurra på Hovden og en "Fanfuckintaboulus" helg for oss!!!


2 comments:

Kjetil Kristiansen said...

Hekkan så bra altså. Der stod vi i Sirdal for noen år siden som noen grønnskollinger. Kjekkere nå

Frank Ådne Pedersen said...

Dåkker e nån ballhæsta :-) Gratulerer IGJEN