Wednesday 27 August 2008

Telling i Valle

Torsdag 31.juli dro Alexander, Kjetil og jeg inn til Fiti-hytta for å lade opp til årets rype-taksering. Kirsten stakkar, ble syk og måtte holde seg hjemme, så John måtte komme på fredagen slik at vi kunne få delt oss i to lag.
Sven, Svein, Petter og Åge skulle telle inne på Fosen.

Det første som møtte oss når vi kom frem var en låst hengelås - uten nøkkel. Så da var det bare å teste gutta i innbruddsbransjen.
B-gjengen

Jeg, den dusten, hadde i et svakt øyeblikk satt en dato for røykestoppen, - 1.august..!!!
Tenk at de gikk med på å ha meg med....?
Kl. 22.50 , 31.juli, ble den siste "offisielle" røyk tatt med stor andektighet og litt uro i kroppen på om dette ville gå i det heletatt... Joda, hadde startet hele greia uken i forveien med tabeletter, men allikevel!
(det skal sies at 1 røyk ble tatt da innlegget om Balder ble skrevet)

Morgendagen grydde og Alexander, som tydeligvis hadde ligget våken i flere timer, spratt ut av sengen med stjerner i blikket, gliset på travelt og nærmest sang ut - "Er dere klare eller?" Han Kjetil var ikke så langt vekke han heller!!! Men jeg - jeg var i en annen verden og lurte på om det var smart å ta seg en kaffe å våkne på.....
Jo, jeg var frykelig spent på hvordan både Yoko og Indie ville gå den første dagen, om ro i oppflugt fremdeles var et faktum og om vi skulle treffe på noen ryper. Veldig spennende var det også med Phønix og Odin til Kjetil og Octavia til Alexander.

Yoko i stand

Etter en rask kaffe bar det ivei, oppover og oppover - helt opp til linjen vi skulle starte på. Da gikk jeg allrede langt bak gutta, alldeles ikke i humør til no snakk. Jeg kan ikke annet enn å takke for forståelsen denne dagen og helgen igjennom.

Kjetil og Phønix

Det var en fantastisk helg som ventet oss. Været var strålende, flott utsikt, alle hundene var lydige, og fugl fant de! Rypene satt høyt i terrenget, - mellom 1000-1200 m.o.h. Kullene var av forskjellig størrelse og vi fant også noen som vi trodde var omleggings-kull, grunnet størrelsen på kyllingene. Vi tok lunchen nede på hytta og sov noen timer før neste økt. Dette ble en vane igjennom hele helgen.

En pust i bakken for 2- og 4-bente


Lørdag 2.august var vel unntaket.... - For det første styrtregnet det og for det andre var det Alex sin bursdag! -Han sov lenge, gamle mannen, og flusst med cola og rosa vepsebol kom frem som gaver på den store dag!!!!

Alexander og Tavi (Oktavia)

Det ble en rolig dag på hytta, og jeg disket opp med helstekt indrefilèt av svin og gratinerte poteter. Grisegodt, som Alex sa...
Senere tok vi en rolig ettermiddagsøkt, endelig med 2 lag (John hadde kommet på fredagskvelden) og med gode resultat.

Her vises linjene som skal telles....

Søndag kom og John var som vanlig litt flirfull av seg. Han lurte på hvor mange linjer som skulle telles... "Disse" smallt det fra Alex. "Fort gjort," sa John. "1-2-3-4-5-6 , sånn, ferdig"......
"Kuhåve" kom det samstemt fra oss andre. Vi vet jo alle at John syns det er festlig å lage litt utav ting.

Det må ha vært en sånn en "ku"....?



Jeg satt ute og talte på fingrene.... - "nå er det snart 57 timer siden....- Gu eg e goe...."


Dessverre ble vi ikke ferdige med alle linjene første helg, så Kjetil, Alexander og John dro opp noen helger etterpå for å gjøre seg ferdige.

De hadde hatt en kjempe-helg, med komplett fuglearbeid også på Vega som er Kjetil's.

Nu ser vi frem mot høstens jakt og jaktprøver med stor optimisme.
Første sjans er Raggsteindalen hvor gutta drar "alene" med Yoko, Indie, Oktavia og Phønix.
Og som de sier på P4 : Vi ønsker lykke til !!

No comments: