Monday 6 October 2008

En noe forsinket oppdatering fra høstens prøve-begivenheter

Javel! De fire fantene fra Fiti og bikkjene dis
Nå var det vel påtide å ta en aldri så liten oppdatering og fortelle om høstens begivenheter...
Det har vært en travel høst - på alle måter, - og jeg har ligget "litt" på latsiden når det gjelder skrivingen. MEN...- Nå er jeg igang igjen!
Dette blir litt fra alt som har skjedd - men mest om "de fire fantene fra Fiti og bikkjene dis"
Alle hund alle + Kjetil, utenfor jakthytta på Fiti i vinter

Raggsteindalen: Etter all trening og telling, så var det gutta boys som skulle til pers. Alex førte Tavi og Indie i VK. Indie gikk videre til finalen, der hun dessverre ikke lyktes.Tavi kom akkurat ikke videre.... Kjetil fikk sin første høyjellspremie denne helgen, 3.UK på Phønix. Gal-bra!! Grattis! Kjetil forbarmet seg over Tavi slik at hun også fikk være med på "leken". Han førte henne like så godt til 1.AK.! Gu'så stiligt!!! Grattis te både Alex og Kjetil.
John førte Yoko og fikk med seg en flott 2.UK.



En pust i bakken etter en sinnsyk stigning...


John og Yoko

Det skjedde nå hel del med morsomme ting denne helgen som aldri meg er blitt fortalt. Hardnakket påstår de at de har hatt en alla tiders tur... - så det er vel bare å tro det de sier? Utsikten fra Raggsteindalen

Èn ting har jeg fått med meg..... Alex ble dratt ut no alldeles.....! Han var tilbake i hytta, imens Kjetil og John fremdeles var i felten. Det meldes på travelt, med det store spørsmål... "Hva skjer'a"? Det meldes tilbake fra John at Tavi's siste slipp snart er ferdig, han lover også at han skal gi beskjed når tiden er slagen.... Så skriver han : "nå er slippet over" - ingenting mer!


Alex i kjent positur

Alex prøver fortvilet å ringe, John svarer ikke... - Alex ringer Kjetil: han svarer... : "joda slippet er over, det var fugl, å sånn, dommerne diskuterer, må legge på...." Igjen sitter Alex (til en forandring) og lurer på egentlig hva som skjer.... !!!?? Kjetil får den store ære til å fortelle den gladelige nyhet, og det ble god gang i hytta den kvelden!!

Sirdalen: Ja, nå har jo oppvarmingen på høstens prøver bare såvidt begynt..., og vi stiller mannsterke opp i Sirdalen også!

Alex hiver seg på VK'n igjen med Tavi og Indie. Han spør jo vantro om hvorfor ikke jeg vil føre egen hund på "hjemmebane" - så ser han rart på meg når jeg sier -"syns hu går for stort for meg i Sirdalsheiene, kan kanskje prøve meg på Hovden eller no'..." Det blir nesten som gutten kryper på sine knær- "kan eg ta na' med??? -Og det gjorde han.... Til gangs.... Indie gikk videre til finalen, og jammen dro de i land 1. VK m/CACIT!!!!! Ka då, mållause....? Det var dødsbra, og jeg kan love at mine øyne ble ikke tørre på den første halvtimen!!!

Alex med Indie og Tavi

Kjetil og Phønix gjør en kjempeinnsats denne helgen og trør til med 2.UK. etter ca. 105min slipptid, kaster Nixen seg i stand - fugl letter - Nix er rolig i skudd og oppflugt - utreder - fester ny stand - reiser villig ryper - og på nytt rolig i oppflugt og skudd! En superprestasjon!!


Selv førte jeg Yoko begge dagene. Lørdagen ble jo helt fantastisk - med sol, og et søk av Yoko som til tider fikk meg til å lure om det var min hund som var i slipp.... Dessverre får hun med seg et par minuser - 1 tomstand og fote på fugl m/etterfølgende støkk. Dog- hun var helt rolig!
Tallkarakterene var jo førsteklasses for det om....5-5-5-6-4-4-4! Det ble en 2.UK denne dagen.
"kom an,nå finne me di Phønix....."

Søndagen hadde jeg med 2 hunder, - Tavi og Yoko.
Ærlig kan jeg være, - med vonde knær og prestasjonsangst (etter det Kjetil presterte i Raggsteindalen med Tavi), så grudde jeg meg litt.... Det viste seg at Tavi gikk som en gudinne for meg denne dagen. Hun gikk i slipp med en irsk setter(etter)- som etter sigende (fra partiet) sekunderte Tavi, for så etterpå tyvreise og forfølge... Det ble nok en tanke for mye for Tavi dette, og ikke hjalp det med min "lyse" stemme som pep i bakgrunnen "-sitt, - sitt, -sitt Tavi for f......"!!!
Yoko gikk bra denne dagen også. Hun støkket fugl, og respekterte momentant! Rypa ble visst ikke veldig skremt, så den fløy bare over steinen og satte seg, Det innebar at Yoko kunne feste stand, men dessverre gikk fuglen før reisordre ble gitt! Fikk nå ihvertfall skutt, - og Yoko var komplett rolig! Resultat : 3.UK !!!



Yoko og meg

Hovden: Igjen, i ens ærend dro vi avgårde...- til Hovden denne gang. Dvs. Kjetil og Alex dro på torsdagen. Tavi og Indie skulle igjen stilles i VK m/Alex som fører, og Kjetil ønsket en dag ekstra i fjellet med Phønix. John var kjepphøy her i heimen, og mente at hvis Kjetil og Phønix skulle ha 1.UK før Yoko - så hadde de bare fredagen på seg..... Og som kjent er så går det avogtil troll i ord....! Phønix fikk sin velfortjente 1.UK på fredagen og meldingen på mobilen var :


"Vi har fått 1.UK for helvete..."

Derby-biletten var sikret, det var like sikkert som at jeg fikk hull på tårekanalen min ... for n'te gang denne høsten....! Phønix dro også i land en 2.UK denne helgen! Det è så kjekt når någen av "fantene fra Fiti" får det te...!
Her soler de seg velfortjent i glansen av 1.UK!

VK'n gikk også strålende. Tavi slår til med 1.VK m/CK, og Indie trør til med 2.VK! Litt kjipt må det vel være med sluttslipp mot seg selv..... og begge hundene gikk videre til finalen denne gang, men uten å lykkes denne dagen. - Får vel aldri sagt det nok - Men fy faen for en galgoe hundefører du er Alex!!! I tillegg smeller Tavi til med en knallgo' 2.AK på søndagen.
Alex og Tavi, godt fornøyd med helgens innsats

Er ikke verre fanter vi.... Yoko suser avgårde og også denne helgen viser hun at fuglebehandling er noe hun kan! Lørdag fører John og får med seg 3UK, - noe som prøveledelsen ikke helt hadde fått med seg..... -diplom og premie lå visst igjen på kammerset inntil de ble gjort oppmerksom på det...- og en 2.UK på søndag med meg som fører. Hennes 5. premie denne høsten og den 7. UK.premien totalt. Hu e jo goe den litla sviskå!!


Ein "fanta-Vorsteh" fra Fiti...-Sviskå mi..!


Søndagens premier fikk vi nok aldri, da prøveledelsen hadde forlatt åstedet før vi omtrent greide å komme ned fra fjellet! Vi var ikke de eneste som sto der med skjegget i postkassa og syns at det var vel tildlig for sekreteriatet å dra hjem....


Dette har vært en fantastisk høst, med mange gode prestasjoner..... OG vet dere....?


HØSTEN ER IKKE SLUTT ENNÅ!!!! =)

No comments: