Thursday 11 August 2011

Plutselig var sommeren over...

Ja, det føles sånn - plutselig er sommeren forbi, selvom jeg godt kunne tenke meg en måned til med ferie... Siden skrivingen har stått på "feriemodus" så får jeg vel igjen heise opp shortsen og knaste litt om sommerens aktiviteter.

I april/mai, prøvde jeg iherdig å lære Lussi apport..... Det skar seg ganske godt. Enten ville ikke hun eller så var jeg ikke altfor tålmodig og ble fort irritert. Som man sier - ikke trene hund når man er sur!!! Jeg måtte krype til korset og spør om Alex sin "apportskole" hadde plass til lillemor. -Og det var det... =) Etter 3 uker i lære hos Alex hadde Lussi bestått og fått apportbeviset. Tusen takk Alex for at du hjalp til med Lussemor!
Så var det tid for trening mot apportprøvene... 5 kvelder i mai/juni, arrangerte NVK avd.Rogaland apporttrening. Her var det full gjennomgang av prøve-øvelser både for AK og UK hunder. Lussi hadde litt problemer i starten med vannapporten, så jeg gikk til innkjøp av en splitter ny våtdrakt.... Den fikk jeg jo brukt, men ikke på Lussi - for hun bestemte seg plutselig for at vannapport var kjekke ting. Hun utførte også søkapporten som en gudinne på treningene.
Første apportprøve var på Horve. Dessverre fikk vi bare en dag der, for vi skulle dra til Rhodos tidlig søndags morgen. Lørdagen var en fortryllende dag, og jeg var kjempespent på om øvelsene satt sånn noenlunde.... Lussi startet med en meget god vannapport (10p.) og jeg følte meg trygg på at søkapporten ville gå som en lek.... Men neida du, Lussi ralla rundt der, kjempelykkelig for å få springe litt, og hadde alldeles ikke lyst å søke der jeg ville, hun måtte ha to påsett før det endelig gikk opp for henne at det var rype som skulle hentes og ikke et vanlig søk i skog som skulle utføres... Hun fikk da en 3.pr.UK og er vel egentlig fonøyd med det. Yoko gjorde alle øvelsene kjempebra, men fikk et lite poengtrekk på søkapporten hvor hun var litt nølende i opptaket, men det holdt til 1.pr.AK fordet....! =) Siden vi skulle reise måtte hundene på kennel, men jeg følte at Lussi burde få prøve seg èn gang til. Steffen stilte mer enn gjerne opp for å føre Lussi på søndagen. Han hentet henne i hundegården på morgningen og dro avgårde til Horve. Tror du ikke han dro til med en 1.pr.UK på lille sviskemor!!!
Fantastisk, og tusen takk for at du tok deg bryet med både føring og levering til kennelen etterpå, Steffen!

Så var det to uker på Rhodos.... Mye mat, mer drikke, nok av sol, sjø og enda mer varme.... Helt deilig!

Da vi kom hjem for å hente bikkjene, hadde Lussi fått løpetid og turen til Holleia måtte avlyses. Nå var det bare å krysse fingrene for at den ble ferdig til Bråsteinprøven. Etter 3 dager mede test på forskjellige hannhunder var det klart - hun var ferdig! Så 30. juli stilte jeg opp med 3 hunder på startstreken. Lussi, Yoko og Indie! Indie har ikke vært med på apportprøve på 2 år, så jeg hadde ikke så veldig store forventninger. De andre to var jeg ganske sikker på.... Var visst litt feil og ta ting for gitt, ja. Yoko røyk ut på sporet, noe som hun ikke har gjort så mange ganger før.... Dagens bombe spør du meg. Indie derimot, fikset alle øvelsene, tross at hun gikk etter skudd og kast på vannapporten. 1.pr.AK!! -og lille Lussemor, dro til og ble prøvens beste UK! Må jo si at jeg er litt stolt av det. Prøvens beste AK ble Hauk til Oddrund.

Forrige helg var vi invitert opp til Valle på det "gamle" terrenget vårt, sammen med Alex og Kjetil. En fantastisk koselig helg på den lille stølen, med godt lag og enda bedre mat med drikke. Dessverre lite fugl, men vi fikk et lite innblikk om hva som venter oss av bikkjene utover høsten, sånn søksmessig ihvertfall.... Syns selv det ser rett så lovende ut!

Ønsker alle en riktig fin høst og skitt jakt!

No comments: