Monday, 31 August 2009

Sirdalsprøven -09

Ja,ja! Så var denne prøvehelgen over.
I øse pøse regn, nesten hele dagen, stilte vi med friskt mot i håp om å finne noen "snille" ryper.
For Yoko sin del var det absolutt ingenting å hoppe i taket for.... Selvom at hun gikk meget godt søksmessig. I første slipp jobber hun på fot og kommer nok litt for nær rypa, og støkker den. Roes greit på ordre. Går tilbake for utredning, og støkker likesågreit de to gjenværende rypene...-da blir det visst en tanke for mye for henne og hun forfølger dem litt for langt. Så det ble med det ene slippet....
Indie derimot..... Etter tellingen var vi fryktelig spente på om hun i det heletatt ville bli bedømt i samme fylket. Hun gjorde en formidabel jobb. Brukte vind, terreng og holdt god kontakt hele dagen ut. Dessverre ble det en støkk i siste slipp, men hun respekterte fugl og forholdt seg rolig i oppflugt. Det viste seg at det ble med den sjansen, for flere fugl i slippet var det ikke! =(

Vi vil gratulere Steinar og Diva, som virkelig fikk vist seg frem i fjellet. Diva går med et overskudd, viser oss alle hvordan dette skal gjøres..... Finner fugl, reiser og er helt rolig. Diva blir kreditert med en velfortjent (og etterlengtet) 1.AK! GRATTIS Steinar, det var en frydefull oppvisning, som ga meg tårer i øynene!!!
Vi vil også få gratulere Petter med KV Varja som fikk sin aller første 1.AK og Kjetil med KV Phønix som dro i land en knallgod 2.AK!

Søndagen startet for meg kl.05.00, med kvalme og oppkast.=( Fant fort ut at jeg ikke hadde så mye i fjellet å gjøre den dagen. Så nå rettes blikket mot neste helg på Hovden.


Sunday, 23 August 2009

Sommeren er over!


Ja nå er sommeren over for denne gang, og høstens aktiviteter nærmer seg med stormskritt. Først en liten oppsummering fra sommeren vår.
Ingen visste at vi skulle til Holleia på apport-prøve. Vel, ingen utenom Anders og Belinda. Alex hadde mast og mast, men vi var litt lukne i svaret og uten helt å forklare hvorfor. Plutselig var vi jo der! Du skulle sett utrykket hans (og fleres). Yoko's starter ble ikke som forventet, men hun hadde heller aldri trent apport på due før - så dette var nytt. Det ble en 3. og en 2.premie apport. Allikevel en kjempeprøve som vi anbefaler på det varmeste!
Masse gratulasjoner til Ellinor med prøvens beste UK på KV Raskha og Thomas og KV Akela med medlemskapet i den eksklusive 30-pins klubben!
Hjemme sent søndag kveld for å ta en rask dusj, pakke kofferten og reise til Kypros tidlig mandags morgen. Èn uke i varmen og solen, på Aktea hotell.De første vi møtte var et kjempekoselig par fra Ørje, Kenneth og Viktoria. De hadde samme humor som oss, og var ikke altfor høytidlige....(kan man si) John og Kenneth som gikk vannveien både til og fra "vann-hullet"!

Vi traff også på "gamle kjenninger" fra sist gang vi var der, Krazi og Niki som jobber der. Etter en uke med dart, bocca, daglige doser med volleyball, mye god mat og drikke, bar det hjemover og rett opp til fjells!
Ja nå var det snakk om telling i Valle. Kjetil og Alex hadde vært oppe første helgen, men det var flere linjer som ikke var unnagjort på Fiti-terrenget. På fredagen fant vi linjen vår etter endel kaving oppover fjellsidene, og formen vår var ikke som den skal bli... Yoko startet meget moderat og jeg var jo slettes ikke imponert. Heldivis øker hun på utover dagen og viser oss både at hun har en god nese og at hun fremdeles er rolig i oppflugt! Ikke nok med det, hun gikk opp en hare, forfulgte noen meter og stoppet på kommando.....Haren stoppet også! Gubba så stiligt! Måtte jo rote frem kameraet fra lomma imens jeg sprang opp til henne.
Indie var også med, men hun gjorde ikke jobben tilfredstillende. Hun dro ut og lenger ut....over et fjell for å så ta med seg neste fjell. Etter min mening er det en tanke og to for stort iforhold til å få talt noen fugl.... Det ble nå kun med det ene slippet for henne dennegang. Vi får satse på at hun roer seg når prøvene starter.

Alexandra med Prepple og Fender kom på kvelden, så vi gikk en linje sammen på lørdagen, etter at jeg hadde gått ned for telling i den lave døren på hytta! Med saftig skallebank fikk vi oss en herlig tur men med kun et komplett fuglearbeid på Prepple. Ikke at det var no dårlig, men vi kunne ønske oss mer fugl slik at Fender og Yoko også kunne fått vist seg. På tur tilbake til hytta fikk Fender teften av fugl og han viste sin stolte eier at nesa virker, standen holdt, reisen var frisk og at han kunne være helt rolig i oppflugt!!! Knallbra! Blir spennende å se han utover høsten.

Takker for en koselig tur!

I skrivende stund er John på retur fra Raggsteindalen. Han hadde med seg nevøen Yngve for å vise han litt hva vi driver med. Kjetil var også der med sine to stjerner. Phønix fikk rasket med seg en 2.premie AK på lørdag og 3.premie AK på søndag! Grattis Kjetil! Yoko's resultat fra helgen er lik 0.premie AK. Det har visstnok vært vanskelige forhold og lett fugl. Håper på fullt referat når de kommer hjem!

Neste prøve blir Sirdal, og da håper vi på fine forhold og "snille" ryper!

Tuesday, 7 July 2009

Horve-prøven!


Horve-prøven gikk rett hjem i våre hjerter...


En fantastisk helg med sol og sommer, flinke dommere (Ove Myhre og Alexander Kristiansen), blide og kjente ansikter + noen helt nye-men også blide fjes, gjorde NVK-avd.Rogaland sin aller første apportprøve til en storslått suksess! Fasilitetene sto i kø -en idyllisk plass, - flotte rom med gode senger, dusj og do, - liten strand med flytebrygge et lite stykke uti vannet, - en 50-manns lavvo med grill og sitteplasser til alle og med gå-avstand til alle øvelsene. Kan nok ikke få det bedre enn dette....?!!! Ja alt dette hadde nok kommet på rams uansett hvordan det hadde gått!!!


Vi kom til Horve på fredag i 19-tiden, fikk pakket ut og møtte de andre på fotballbanen der vi grillet og koste oss.
Glad gjeng på fotballbanen.
Alex, som er leder i NVK-avd.Rogaland, hadde kjøpt med en champis for å feire vår første apport-prøve noensinne.
OIIII!! Den smalt!!!!

- Og alle fikk smake....


Etter en deilig natts søvn, stilte vi med friskt mot som vanlig, men jeg er jo litt rar da - like nervøs hver gang. Igjen viste det seg at det alldeles ikke var nødvendig....
Opprop på lørdagen
Vi startet på vann - der Indie igjen var litt ivrig, men jeg fikk stoppet henne før streken - løper litt langs kanten, før hun gjør resten av øvelsen perfekt. Søkapporten er feilfri, og på sporet har hun et tap mellom 3 og 4 merket. Poeng: 8-10-8. - 1.pr.AK apport.

Yoko startet med et perfekt vannarbeid + søkapport, men på sporet tygger hun litt på rypa og får trekk på det. Poeng: 10-10-9. - 1.pr.AK apport.

Ove forteller kjæresten hvor fint han har det....


Det var et ekstremt høyt nivå på hundene denne helgen, og jeg vil få gratulere de som har fått bli med i den eksklusive 130-pins-klubben : Roy Fasseland m/ SV Silva, Steinar Søiland m/ KV Diva og Frank Ådne Pedersen m/ KW Bella! Herregu' så bra - GRATTIS!!!

Søndagen kom med litt skyer til alles "glede", og tempen hadde sunket noen grader. Indie og Yoko virket allikevel steinklare til dagens gjøremål (litt ivrige, er vel mer rett å si). Denne dagen startet vi på søkapport litt borti skogen, og begge gjorde en vanvittig strålende jobb. Neste øvelse var vann - Indie (som vanlig) litt ivrig, men gikk rett i vannet, fikk etterhvert måkevinge over øynene og returnerte til meg med hjelp av stemmebruk og klapping før hun avleverte perfekt ( i "blinde")! Yoko gjorde alt perfekt - men jeg gjorde en aldri så liten førerfeil som førte til at hun slapp måken litt for raskt. På sporet mister Indie sporet mellom 3 og 4 merke(igjen), men finner rypa, returnerer raskt og avleverer korrekt. Yoko fikser en perfekt sporapport! Poeng - Indie: 9-10-8, og Yoko: 9-10-10. 2x1.pr.AK apport idag også.

Ikke nok med det....Yoko ble prøvens beste AK-hund med 2x29 poeng - Gu eg è stolte!!! (hadde Roy stilt med Silva den dagen, måtte jeg vel sett laaangt etter dette...?)
Stolte snupper skinner som stjerner!

Jeg vil også fremheve noen av UK-hundene som gjorde inntrykk på meg. KV Coca Cola til Alex, som ikke skjønte tegninga for 2 uker siden, fikk 2x1.pr UK (full pott på søndag), KV Vega til Kjetil, fikk 2x1.pr.UK og KM Hauken til Oddrun Runde fikk 2x1.pr. UK ( full pott begge dagene) og ble med det prøvens beste UK! Godt jobba alle sammen!
GRATTIS til alle som fikk premie!

Ingen tvil folkens, dette er en prøve dere absolutt ikke må gå glipp av til neste år! Vi kommer ihvertfall!!!!


Tuesday, 23 June 2009

Aldri et år uten....!



Aldri et år uten....på Kilefjord camping. Som alltid stilte vi med friskt mot på NVK-Agder sin apportprøve. Det ble jo som vanlig en fantastisk koselig helg med mange kjente ansikter, god stemning og stort sett sol hele helgen. Lørdagen ble en alle tiders dag for oss. Yoko gjorde det friskt, og fikk seg en 1.pr.AK apport. Indie derimot, hadde et par problemer... Søk-apporten gikk helt greit, på spor-apporten måtte jeg sette henne på en gang til før fuglen kom inn. Når vi da endelig skulle på vannet, fant nok Indie ut at dette ikke holdt til noen første allikevel. Hun la ned måken for først å riste seg og så tutle litt med fuglen på bakken (som en hvilken som helst katt ville gjort), før hun endelig fant ut at det smarteste var nok å returnere til meg med den måken. Hun fikk allikevel 3.pr.AK apport.

På kvelden ble det grill-samling på terassen til Alex å di. Kjempekos kveld med historier all mass fra flere av deltagerne. Kvelden var utrolig flott med solnedgang og stille vann, men for å ikke glemme.... Det var masse masse knott!!!
Søndagen så ut til å bli like fin som dagen før, og vi gledet oss til å komme igang. Vi skulle starte på vann, og Yoko gjorde alt som hun skulle. Indie går i vannet, svømmer rett på måke (helt bort) for å så snu - uten å ta den med seg!!! Jeg har vel aldri opplevd at hun har gjort noe sånn, så det kom noen høylydte kommandoer fra meg - iblandet latter. Ja, hva kan man gjøre da?? Etter mye styr, mange vendinger og masse svømming fra Indie, ble jeg nødt til å kalle henne inn igjen uten fugl. Det så ut til at Yoko skulle redde dagen vår... Søk-apporten gikk bra. En pause på tunet måtte vi jo ha før sporet skulle tas. Da kom det en liten skur med regn for å rense luften og parasollen kom til sin rett.... Yoko så syn på den ledige stolen i regnskuren....
Når pausen var ferdig skinte solen igjen og øvelsen ble satt igang. Yoko gjør et perfekt spor - nesten helt frem (2-3 meter fra rypa) for og så gjøre retrett til meg, uten fugl... Etterpå ville hun ikke gå sporet på ny, så vi ble nødt til å avbryte. Pyttsann - Can't win them all!!!
Uansett er vi klare for Horveprøven til NVK-Rogaland 4-5 juli.

Wednesday, 17 June 2009

Yoko's første CERT på utstilling!!

Rogaland Fuglehund Klubb hadde iår sin årlige utstilling den 14. juni på Vaulen Badeplass.


Vi måtte jo stille som vanlig. Jeg ble helt satt ut da ring-sekretæren begynte å samle en haug med sløyfer i hånden sin. Ikke nok med det..... Hun fant også frem den gjeve rosetten med nasjonalfargene - som betyr CERT!!!! Masse fine ord ifra dommer Anne Marit Olsen.
Kan tro John og jeg er stolte, selvom vi vet at hu litla sviskå vår è flotte!!!


Yoko med alle sløyfene og rosetten : 1.BK, 1.BKK, CK, CERT, 1.BTK, BIR.


Tuesday, 9 June 2009

Årets første apport-prøve 6. -7.juni....

Årets første apport-prøve er unnagjort, og resultatene ble ikke så ille som ventet!


Vi har vært på apport-prøve kurs i regi av NVK-Rogaland, + fått trent en god del utenom. Siden det var Yoko's første start i AK, måtte vi trene endel på spor. På treninger greide hun sporet sånn cirka annenhver gang.... Ikke rart at vi tvilte litt.

Det var absolutt ingenting å tvile på! Hun tok lørdagen med storm og fikk tildelt 1.pr.AK!!


Det sto ihvertfall ikke på vannpasjonen!!!

Søndagen virket det ikke som hun var helt i modus, men fikk allikevel med seg en 2.pr.AK. Noe vi er godt fornøyde med.
Indie rasket med seg 2.pr.AK begge dager. På lørdagen fikk jeg høre at jeg burde ha stoppet henne når hun gikk før apport-ordre, så det lærte jeg til dagen etter. Også Indie virket litt utafor på søndagen. Men det gikk jo greit for det.....
Det var flere "Fiti-fanter" med. Odin og Vega til Kjetil og Astrid. Astrid førte Odin for første gang, og fikk 1x3. + 1x1.pr.AK apport.May-Britt hadde fått den ære av å føre Bella for første gang, og det med glans også... 2.pr.AK på lørdag og 1.pr.AK på søndag. Kan tro... hadde smilene dem's gått rundt hvis det ikke hadde vært for ørene??? Kjetil førte Vega (som er unghund) frem til 2x1.pr.UK apport, og ble med det dagens beste på søndagen, og prøvens beste unghund!! KJEMPEBRA!! GRATTIS!!! Lørdagen ble Vega slått kun på alder av en KLM (14 mnd.) med navn "Hauken" -eier Oddrund Runde.På lørdagskvelden var det grilling og premieutdeling på plassen. Prat og latter, gode historier og solen holdt seg fremme helt til sene kvelden


Jeg vil også gratulere Steinar Søiland og KV Diva som ble dagens beste AK både lørdag og søndag + prøvens beste Ak-hund!

Neste prøve blir på Iveland i Agder, og det gleder vi oss til!!! -Da blir det vår tur!!!

Wednesday, 27 May 2009

Jentetur & Utstilling!

8.mai, dro Karen og jeg ned til hytta i Åvik (Karen sin). En utrolig flott hytte med en ro som fyllte meg helt inn i hjerterota. Vi fikk fyr i peisen, flammer på stearinlysene og vin i glassene. Èn liten ting skar seg.... Det hadde nemlig vært lekkasje i vannledningen til nabohytta - dermed var vannet til hytta stengt. Karen hadde flere store vannkanner stående, så tannpussen skulle vi nok greie. Lørdagsmorgen viste seg fra en mye bedre side enn meterologene hadde meldt. Sol og svak vind istedet for øs pøs regn. Det skulle bli en super dag på utstillingen i Kristiansand! Der hadde vi avtalt å møte Elin (som skulle være med oss tilbake til hytta). Spente som småunger sto vi utenfor ringen og ventet på tur.Remy, til Karen, fikk med seg rubbel og bit. Hans 4. store CERT. og gikk videre til show der alle vinnerne møtes.

Yoko fikk 1.BK og 1.BKK og ble ferdig for dagen på 1-2-3.

Tilly, til Elin, fikk 1.BK og 2.BKK og var også ferdig for dagen. Så var det bare å sette seg ned å vente til den store avslutningen.... Kl.15:00. Dessverre ble det bare èn runde på Remy før dommeren sa "takk for idag", han hadde sett seg ut noen andre som skulle være med helt til slutt. Så bar det avgårde til en hjemmelaget fiskesuppe hos Elin's foreldre - som var nyyydelig! Vel belåtne, trillet vi tilbake til hytta med sløyfer og rosetter - klare for å feire. Nok en fantastisk koselig kveld med masse jabbing og latter til langt på natt. Takk for en kjempe kjekk helg , og ja.... Jeg blir veldig gjerne med igjen!!!